V nedeli (9.5.) - coz vyslo zrovna na Den Matek - jsem se spoluzaky vyrazila na vylet do Vale Sagrado, cili Posvatneho Udoli. Kdyz si uvedomite, ze Cuzco bylo po zhruba sto let hlavnim mestem Incke rise a Inkove byli, pred prichodem Spanelu, poslednim narodem na tomto uzemi, tak si mozna budete myslet, ze v okoli Cuzca najdete temer na kazdem kroku ruiny Inckych chramu a sidlist - a mate pravdu!
Dnes jsme navstivili:
Pruvodce nam na tomto miste rikal, ze Inkove vedeli pomerne dost o astronomii (ve skutecnosti vedeli Inkove o astronomii opravdu hodne) a na mnoha mistech se objevuje vyobrazeni Jizniho krize. (No a ja jsem si rikala kam az se museli vydat po mori a jak to udelali, kdyz byli vlastne horskym narodem - vrtalo mi to hlavou az do vecera, kdy jsem videla Jizni kriz primo nad sebou a uvedomila jsem si, ze jsem celou dobu na jizni polokouli - to je tou nadmorskou vyskou ;o) Koneckoncu jsem nebyla sama, jisty americky geolog, ktereho jsme potkali na jezere Titikaka, si zase cely den lamal hlavu proc maji domy solarni panely otocene na sever – a vecer mel dokonce silu to priznat, coz jsem, zejmena u muze, velmi ocenila.)
Co jeste k ruinam v Pisaqu - jsem rada, ze jsem je videla, ale mohla jsem si je klidne odpustit.
Nikdo nevi, jak to delali - jestli meli takovou [fyzickou] silu nebo jestli pouzivali techniky, ktere my nezname (a Spanele samozrejme nedochovali).
Otazkou zustava i preprava kamenu ("z tamte hory" je to vetsinou nekolik dni cesty bez zateze). Nektere teorie (resp. nekteri pruvodci) maji za to, ze napriklad pevnost Sachsayhuaman byla sama kamenolomem - proste proto, ze jednotlive kamenne kvadry vazi nekolik tun a nikdo nevi, jak by je Inkove pouze za pomoci lidske a konske (no spis osli) sily na ten kopec nad Cuzcem dostali.
Nejaka postarsi Anglicanka vykrikovala od Chramu mesice na cele udoli, ze tedy Inkove by mohli strcit Egyptany do kapsy a jak by o tom meli natocit dokumentarni porad, aby svet prestal ty Egyptany tak precenovat. Musim pripustit, ze to predstaveni muj zajem o Inckou technologii stavby trochu snizilo.
Terasy v Ollantaytambo - tak terasy, to je jina. Ty bych si nerada nechala ujit.
Autobus nam zastavil na miniaturnim namesticku, takze jsem si nebyla jista, jestli uz jsme v Ollantaytambo nebo jestli jde jenom nekdo curat. Byli jsme v Ollantaytambo. Prosli jsme, nasledovani davem prodavacu suvenyru, z maleho namesticka na vetsi namesti a pak k domku s doskovou strechou, kde prodavali vsupenky na terasy. Uz z velkeho namesti jsou terasy videt - majestatne se tyci proti nebi. My jsme dorazili nekdy kolem ctvrte odpoledni, kdy byly terasy z poloviny ve stinu a ten stin jim jeste dodaval na dramaticnosti. (Taky to ale bohuzel znamenalo, ze se vubec nedaly vyfotit - nebo aspon ne bez poradneho expozimetru a lamani si hlavy. Fotka mi vysla presne jak jsem predpokladala - leva polovina preexponovana, prava podexponovana. Nic moc ;o/)
Ollantaytambo bylo v dobe Inku administrativnim centrem a terasy vic nez k vlastnimu pestovani kukurice slouzily udajne k experimentum - jak zemedelskym, tak technologickym. Predstava toho, jak se za 500 let turiste prochazeji na pude Akademie ved a se zajmem si prohlizeji kazdy detal je dost nepoeticka - ackoli my jsme dnes delali presne totez.
Zatim kazdy se pri pohledu na tenhle obrazek zeptal: "A co je tohle za chram?" Neni divu, vzdyt kdo by taky fotil sypky, ze? Skutecne, ty pekne stavby vysoko na skale slouzily jako sklady obili a kukurice. V Ollantaytambo je dost vetrno - tak pry proto; aby jim ta kukurice nezvlhla. (Neumim si dost dobre predstavit, jak k tem sypkam Inkove lezli bez horolezecke vystroje, za sveziho vetru a s pytlem na zadech - ackoli pripoustim, ze jestli zvladli [pesky] prejit Peru ze severu na jih za tyden (jak se traduje), tak jim nejake sypky ve skale nemohly cinit sebemensi potize.)
Jednou vetou: terasy me nadchly a zaradila jsem je na seznam pamatek, ktere musi videt J., az prijede.
Kostelik je taky pamatka, kterou byste nemeli vynechat. Byl postaven na pocatku 17.stoleti a nikdy nebyl restaurovan. Kazdy centimetr zdi je pomalovan freskami mistnich maliru – nektere vyjevy zcela zjevne pochazeji ze stetce mistniho umelce. Mistni kostelik pro mistni – takovy 'opravdovy' a moc prijemny.
A tak Chinchero ziskalo dokonce vic bodu nez Ollantaytambo!
Trhy - trhy jsme dnes navstivili tri vcetne toho nadherneho v Chincheru. V Peru se samozrejme smlouva. Nekdy je dost tezke odhadnout, jaka je skutecna cena te ktere veci – vetsina turistu v Peru je z USA a tak jim vsechno pripada "neuveritelne levne" ("takova nadherna prace a jenom za 30 soles, v Americe by za to chteli 30 dolaru") – coz samozrejme tlaci ceny nahoru, a tak jsem mela obcas pocit, ze me obchodnici jednoduse berou na hul. Na druhou stranu peruansti campesinos jsou skutecne neuveritelne chudi – spousta rodin nepouziva penize; pastevci ziji v horach, zemedelci v udolich a parkrat do roka se sejdou, aby vymenili tovar – a tak moje smlouvani koncilo casto bojem s vlastnim svedomim.
A jeste jedna historka z Cuzca, ktera se vaze k penezum a 'brani na hul': bankomat na Avenida de Sol na me vyplivl nekolik sto-solovych bankovek. Protoze se stovkou v beznem obchode nikde nezaplatite, vesla jsem do smenarny pres ulici a pozadala o smenu 100 soles za 10x10 soles. Obchodnik neodpovedel, jenom mi na kalkulacku natukal '97'. "No comprendo", povidam. "Comission," povida na to on. To me rozesmalo. Ve smenarne o dva vchody vedle jsem smenila sto-solovou bankovku za deset deseti-solovych uz bez poplatku.
Mesta v Posvatnem udoli jsou postavena do tvaru zvirat ci rostlin (Cuzco, jakozto hlavni mesto, je postaveno ve tvaru pumy - coz je nejposvatnejsi z posvatnych zvirat). Nikdo mi nevymluvi, ze to je kvuli orientaci - proto, aby mesta z kopcu poznali uz podle pudorysu.
Mimochodem, Peruanci berou Den Matek hrozne vazne. Rano vyzdobili vojaci hlavni namesti, vyvesili pred katedralou vlajku a pak palili ohnostroje tak mohutne, az se nekomu spustil alarm u auta.
No comments:
Post a Comment